
 
 

 

 

 



 2 

TABLE OF CONTENTS: 

 

 

I  FREEDOM OF EXPRESSION ............................................................ 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS ... 11 
 
 
III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS ....16 
 
 
IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, 
STATE AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE 
PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ............................16 
 
REGULATORY BODIES ..............................................................................16 
 
STATE AUTHORITIES ............................................................................... 18 
 
COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT 
AND RELATED RIGHTS .............................................................................19 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS .................................................... 20 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ...................................................... 21 
 
 
VII CONCLUSION .................................................................................. 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Monitoring Report, there were several cases pointing to 

potential violations of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. The pronouncement of the first-instance verdict, against the suspects for the murder 

of French citizen Brice Taton on January 25 in the Higher Court in Belgrade, was marked by 

many incidents. The hooligans that were present in the courtroom shouted threats and 

insults and even physically harassed the reporters. According to media reports, due to the 

poor organization in the Palace of Justice, the verdict was delivered in one of the smaller 

courtrooms with a mere 45 seats, instead of in the main courtroom. The first incidents 

occurred when the hooligans tried to force their way into the courtroom, where the sentences 

against their friends were being pronounced. These incidents continued when they attacked 

the camera crews of Serbian and French televisions that were shooting interviews in front of 

the Palace of Justice. Larger incidents were prevented by the court security and the riot 

police. 

 

Brice Taton was attacked on September 17, 2010 in the Obilicev Venac Street in downtown 

Belgrade, on the eve of the football match between Partizan Belgrade and the French team of 

Toulouse. He was beaten up and died of the injuries twelve days later. The first-instance 

verdict sentenced 15 Partizan supporters to a total of 240 years in prison. 

 

The Public Information Law expressly stipulates that public information shall be free and in 

the interest of the public, as well as that it is forbidden to directly or indirectly restrict 

freedom of public information in any manner conducive to restricting the free flow of ideas, 

information or opinion or to put pressure on public media and its staff so as to obstruct their 

work. The same Law says that in the field of public information, foreign nationals – in the 

concrete case this includes French reporters and French camera crews – shall have the same 

rights as domestic citizens. Otherwise, according to the Criminal Proceedings Law, the 

pronouncing of the verdict shall always be public and hence the reporters were entitled to 

attend. 

 

1.2 Every Tuesday, at the time when TV92 broadcast its investigative series “Insider”, the 

streets of Lazarevac, where the head office of the “Kolubara” coal basin is situated, were 



 4 

plastered with posters with messages aimed against the said station. “Kolubara” is the 

company that is the integral part of the public electric provider “Elektroprivreda Srbije”. In 

its latest series, “Insider” uncovered the mass embezzlement in “Kolubara”. After the 

program was aired in the evening of February 15, the town was plastered with obituaries for 

B92, containing the names of the editor-in-chief and the authors and journalists of “Insider”, 

as well as of the names of mourners and organizers of the funeral. Many have perceived this 

incident as a call to violence. The local police told the media they did not know who was 

behind the posters. The Independent Journalists‟ Association of Serbia (NUNS) said it 

considered the B92 obituaries as an overt threat against the B92 editor and the “Insider” 

team and called the competent authorities to urgently identify and prosecute the 

perpetrators. Interestingly enough, a large number of obituaries and posters containing 

messages aimed against B92 is located near the police station, which compromises the 

police‟s claims that they do not know who the perpetrators are. “The obituaries undoubtedly 

represent an overt threat against journalists, but also a warning to potential witnesses to 

refrain from testifying publicly about the fraud in „Kolubara‟ ”, NUNS Vice-President Jelka 

Jovanovic said. Serbian President Boris Tadic condemned the attacks and threats against the 

authors of TVB92‟s “Insider” and vowed the state would deal with everyone threatening the 

security of the citizens of Serbia. 

 

The Public Information Law expressly stipulates that public information shall be free and in 

the interest of the public, free of censorship, as well as that it is forbidden to restrict freedom 

of public information in any manner conducive to impeding the free flow of ideas, 

information or opinion. The Law prohibits anyone from putting pressure on public media 

and its staff so as to obstruct their work. Putting someone‟s name on an obituary and 

plastering these obituaries to walls, as it was the case in Lazarevac, may represent a threat 

against the security of a person, by threatening to attack that person‟s life or body. According 

to the Criminal code of the Republic of Serbia, threats against the security of persons 

occupying positions of public interest in the field of information, where such threats are 

made in relation to the tasks carried out by these persons – which condition was fulfilled in 

the concrete case relative to the editors and journalists of B92 – shall be subject to a prison 

sentence ranging from one to eight years. Until the time when this Report was finalized, the 

police in Lazarevac did not identify the persons responsible for plastering the obituaries for 

B92 in their city. NUNS in the meantime stated that their representatives, as well as the ones 

of the OSCE Mission‟s Media Department, who visited Lazarevac together on February 17, 

were told by the Deputy Commander of the Lazarevac Police Vladan Sismic that there were 

clear clues about the perpetrators. Sismic also announced that the investigation would be 

completed in the next couple of days. Since that never happened, NUNS protested with the 

Director of the Police Milorad Veljovic. In a similar case back in 2005, the court in Belgrade 



 5 

sentenced three persons to 10 days in prison, each for plastering walls with anti-Semitic 

posters containing slogans and calls for the boycott of TVB92. 

 

1.3. On February 16, 2011, journalists Niko Perkovic, the correspondent of the daily 

“Dnevnik”, and Dragan Jovanovic from TV Kula, were physically removed from the session of 

the City Council in Kula. Perkovic and Jovanovic were then apprehended and taken to the 

police station. The reporters of other dailies – Ranka Ivanovska from “Blic” and Branka 

Baletic from “Vecernje Novosti” – were also forcibly ejected from the Council meeting. The 

personnel of the private security company, employed by the Municipality, pushed them out in 

the lobby while shouting threats. Niko Perkovic says it all started in the Council hall, when 

the President of the Municipality Zeljko Kovac told the journalists to leave the session 

because they allegedly did not have the valid accreditations. “I took the accreditation of my 

newspaper from my wallet and gave it to them, but they told me it was invalid and that we 

must have special accreditations issued by the Municipality to be able to report from the 

sitting. Shortly thereafter the private security came to me and my colleague from the 

television station. They started to pull our clothes. When the situation deteriorated further, 

two councilors came and tried to defend us, but to no avail”, said Perkovic. He claims he has 

been reporting from the Council sittings for the last seven years, during which he never had 

any similar problems. After they were expelled from the session hall, the journalists were 

asked by a police patrol in front of the hall to come to the station and give a statement. While 

the two expelled reporters were in the police station, the reporters of “Blic” and “Vecernje 

Novosti” were ejected too. 

 

The Public Information Law stipulates that state authorities and organizations, territorial 

autonomy and local self-government bodies, public services and public companies, as well as 

members of parliament and councilors, shall make information on their work accessible to 

the public, under equal conditions for all journalists and all media. According to media 

reports, the reason of the row of the Council majority in Kula and the media is the Rules on 

how to make the sessions of the Municipal Council in Kula and its working bodies open to the 

public, which were adopted a month earlier. The journalists consider these Rules to be utterly 

restrictive, one of the reasons being the fact that it introduced excessive formality in the 

process of issuing accreditation. It ought to be said that it is utterly unacceptable to obstruct 

the obligation of local self-government to make the information about its work accessible to 

the public by adopting bylaws that are essentially restricting media freedoms. Article 8 of the 

Public Information Law stipulates that no provision of this Law shall be interpreted and 

enforced so as to revoke a right guaranteed by law or to restrict the said right to an extent 

greater than the one prescribed by the law. In the concrete case, the enforcement of the 

provisions of Article 10 of the Public Information Law, introducing the obligation of local 



 6 

self-government to make the information about its work accessible to the public, is restricted 

by adopting bylaws. In this case – the Rules on how to make the sessions of the Municipal 

Council in Kula and its working bodies open to the public, as well as the excessive formalities 

contained in these Rules regarding the issuance of accreditations, which is contrary to Article 

8 of the Public Information Law. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. Businessman Filip Zepter has pressed charges against the daily “Kurir” over three 

texts that the said daily has published about the business of his companies. Zepter requested 

100 million dinars in damages, “Kurir” reported in its edition on January 26. The paper 

claims that the texts published in December 2010 claimed that almost all Zepter‟s companies, 

according to reports by government authorities, have been accumulating losses for years and 

that they were cutting on the number of employees. “Kurir” journalists also wrote that it was 

suspected that the proceeds of these companies were somehow siphoned out of the country 

on the accounts of Zepter‟s companies abroad, to off-shore destinations. “Kurir” also reported 

that it had learned that charges for violating the Law on Tax Proceedings were filed against 

Zepter. The daily claims its reporters were not able to obtain a comment from Zepter over 

these claims and that his representative in Serbia Mirko Rasic insulted “Kurir” reporter when 

she called him to get a statement. 

 

The courts in Serbia traditionally do not have a favorable attitude towards multimillion 

claims and it is highly unlikely that the plaintiff in this case will be awarded even fifty times 

less the claimed amount, even if the claim is deemed justified. For that reason, these claims 

are rightfully considered as a pressure tool against media. However, an objective problem 

arising from such disputes is the fact that the court and legal office fees to be incurred by the 

media are charged according to the rate of the claim. According to the Law on Court Fees, the 

tax for the counter-statement alone to the claim worth 100 million dinars would amount to 

48.750,00 dinars. The attorney fee for writing the counter-statement, as well as for each 

hearing, would amount to 31.250,00 dinars, namely 32.500,00 dinars, under the official 

attorney tariff. In view of the financial hardships endured by most media in Serbia, the 

danger of getting exposed to such costs, regardless if the claim of the plaintiff is justified or 

not, or whether the media will be entitled to a refund or not, leads to self-censorship, 

refraining from investigative texts and media conformism. 

 

1.4. On February 14, 2011, the daily “Danas” published a column written by the Vice-

President of the Muslim Youth Club Aida Rasljanin. The controversial text, rife with personal 



 7 

insults and open threats, was a vitriolic attack against Aida Corovic, the President of the non-

governmental organization “Urban in” from Novi Pazar. The reason was Corovic‟s text 

published also in “Danas”, where she criticized the politicization of the right to publicly 

display religious symbols and questioned the authenticity of the “spontaneous collective 

decision” to wear hijabs on the debates of the Faculty for Islamic Studies in Novi Pazar.  Ten 

days later, the media reported that Aida Corovic had been placed under police protection 

over fears that her security might be in danger. 

 

The controversial column is one of the worst personal attacks that have recently occurred on 

the Serbian media scene and a drastic example of a threat against freedom of expression. The 

reactions were unanimous. Serbian President Boris Tadic condemned the demonization of 

Aida Corovic, saying that Serbia was never and will never be a country of nationalism, 

intolerance and hate speech. The Commissioner for the Protection of Equality Nevena 

Petrusic also branded the text of the Muslim Youth Club of the Islamic Community from Novi 

Pazar as overt hate speech. Petrusic pointed to sentences where Aida Corovic was called “a 

person without biography frustrated by failures in her personal life, at the peak of 

menopause” and was blamed for the “mass shooting of unsuitable citizens of Muslim faith”, 

Petrusic said that such phrases were contrary to the principles of dialogue and reasoned 

debate and that they were threatening Corovic‟s integrity, calling for her lynching. In 

Petrusic‟s words, such declarations are an insult to all women, since they contain a gender 

stereotype, according to which all unmarried women are frustrated and unsuccessful, while 

middle-aged women are in a “dangerous” state called menopause. We believe that there is 

nothing much to add to Petrusic‟s assessment. 

 

2.2. The Primary Court in Pancevo has sentenced Milana Savic, the Director, and Marija 

Andric, the Editor-in-Chief of the “Pancevac pres” newspaper, each to nine months of 

imprisonment two years probationary sentence, Politika reported in its edition on January 15 

edition. “Pancevac pres” was previously obliged to change its name.  In the meantime, Milana 

Savic has ceased to be the Director, while in November last year, the newspaper ceased to be 

published altogether. The Primary Court in Pancevo delivered its verdict for the criminal 

offense of unauthorized use of someone else‟s company. 

 

Article 233 of the Criminal code of the Republic of Serbia provides for the criminal offense of 

unauthorized use of someone else‟s company, namely unauthorized use of someone else‟s 

business name and other special product or service label, as the said offense is called since 

the enforcement of the amendments to the Criminal code in 2009. “Pancevac pres” was first 

published in February 2008 by a group of journalists and other staff of the then top-selling 



 8 

local paper in Serbia, “Pancevac”, after they failed to buy the paper while it was being 

auctioned in privatization. From February to October 2008, when the court ordered that the 

paper‟s name be changed, “Pancevac pres” resembled to “Pancevac” with its headlines, 

appearance, graphics and names of regular columns. The court found that this fact might be 

confusing for the readers. The owner of “Pancevac” filed charges for unfair competition and 

after nine months, “Pancevac pres” had to change its name. After having started to lose 

advertisers and being financially on the rocks, the newspaper was finally shut down in 

November 2010. On the other hand, “Pancevac” is in serious trouble because of the debt 

incurred when the paper was the guarantor for a loan obtained by another company from the 

same group, whose privatization contract was in the meantime cancelled by the Privatization 

Agency. Media operating under the same or similar external labels – names or graphic 

elements – are not rare occurrences in Serbia. Such cases were typically arising after the 

acquisition of a certain media outlet, where such acquisition was not endorsed by some or all 

the newsroom staff, which would then usually have established their own newspaper/station. 

One of the first cases happened back in the late nineties, when Milosevic‟s regime took over 

Radio B92, after which B92 reporters launched a new program named B2-92 on the 

frequency of the then Treci program of Studio B (Channel 3). In other cases, “renegade” 

newsrooms would usually add the word “independent” or “new” to the name of their former 

media outlet. The case of “Pancevac pres”, however, is the first one that has resulted in an 

epilogue, namely a prison sentence, which is in this case a probationary one. Under the 

Criminal code, unauthorized use of someone else‟s business name and other special product 

or service label is defined as using someone else‟s business name, seal or other special 

product or service label, or the insertion of specific features of these labels in one‟s own 

business name, seal or other special product or service label, with the aim to deceive the 

customers of the product or service in question. The above described offense shall be subject 

to a fine or a prison sentence of up to three years. The fact that in the case of “Pancevac pres” 

the court pronounced a prison sentence is, among other things, a sign of increased 

intellectual property protection in Serbia. 

 

2.3. In mid-January, the media reported that the Higher Court in Novi Sad, presided by 

Judge Stanimirka Lalovic, had ordered the responsible editor and the founder of the Sremski 

Karlovci newspaper “Karlovacki list”, to pay 400.000,00 dinars damages to Sava Pavlovic 

from the same town, for anguish and breach of privacy, as well as 84.600,00 dinars of court 

and legal fees that the newspaper was ordered to repay him. The proceedings were conducted 

over a text published in “Karlovacki list” in April 2009, which concerned the row between the 

Vice-President of the Municipal Council Sremski Karlovci and Financial Advisor to the Head 

of the Southern Banat District Goran Savic and security worker Sava Pavlovic. “Karlovacki 

list” reported that the argument had taken place on March 31 in the offices of the Southern 



 9 

Banat District in Novi Sad. According to the report, Pavlovic was subsequently taken to the 

police station to give a statement, while Savic reportedly sought medical assistance. 

“Karlovacki list” also published Pavlovic‟s statement given to the media in which he claimed 

that the whole row was stage-managed and that he was the victim of a smear campaign over 

his membership in the Democratic Party of Serbia (DSS). The text contained a photograph of 

Sava Pavlovic which the newspaper had stored in its archive and which was obtained from 

Pavlovic personally a year before, when he was running as a DSS candidate on the elections. 

 

From the controversial article itself it is difficult to discern why the Higher Court in Novi Sad 

found that, in the concrete case, the duty of due journalist attention was breached, which is, 

under the Public Information Law, a condition for the responsible editor and founder of the 

public media outlet to be liable for damages. According to information available to the 

authors of this text, “Karlovacki list” merely conveyed undisputed facts and quoted the 

statement of the President of the Executive Board of the Democratic Party in Sremski 

Karlovci – the party which Savic is a member of – as well as a statement by Pavlovic himself. 

Both statements were also published by other media. Particularly unclear is the court‟s 

conclusion that Pavlovic‟s photograph was published without authorization. The Public 

Information Law stipulates that a photograph may not be published without the consent of 

the person on the photograph, if that person is clearly recognizable on the said photograph. 

However, the Law provides for several exceptions: one of these exceptions is that no consent 

shall be required if the person on the photograph has intended the same to be communicated 

to the public. The position of the Higher Court in Novi Sad, that a photograph may not be 

used but for the very purpose it was intended for public communication (which in this case 

should mean that Pavlovic‟s photograph may have been used to present him as an election 

candidate, but not for other purposes), represents a restriction to freedom of expression that 

is not founded in the law. Such restriction, if endorsed in court practice, would take away all 

purpose from keeping a media archive and practically disable the use of archived 

photographs, even where such photographs are intended for the public. The decision of the 

Higher Court in Novi Sad is a first-instance decision and may be subject to an appeal with the 

Appellate Court in Novi Sad. 

 

2.4. The Commercial Court in Leskovac sentenced the Radio broadcasting company 

“EMA” from Bujanovac and its Director Oliver Trajkovic to a fine in the total amount of 250 

thousand dinars, for the offense provided for by Article 215, paragraph 1, subparagraph 7) 

and paragraph 2 of the Law on Copyright and Related Rights. The court found that the 

station in question failed, in January, February, March, April, May, June and July 2010, to 

furnish the Organization of Phonogram Producers of Serbia (OFPS) with the log of used 



 10 

phonograms. The station appealed the verdict with the Commercial Appellate Court in 

Belgrade. 

 

There are more than 100 commercial offense proceedings currently underway in Serbia 

under Article 215, paragraph 1, subparagraph 7) and paragraph 2 of the Law on Copyright 

and Related Rights, against legal persons founders of media, radio and TV stations, over 

alleged failure to furnish to the OFPS information on the name of the protected object, 

frequency and scope of use, as well as on other circumstances relevant for calculating the fee 

charged under the tariff. The duty to submit information about the name of the protected 

object, frequency and scope of use, as well as on other circumstances relevant for calculating 

the fee charged under the tariff, is determined by Article 187 of the Law on Copyright and 

Related Rights. The series of similar cases, including the one of Radio “EMA”, represent, in 

the belief of the authors of this Report, a refusal by OFPS to receive the said log, rather than a 

failure of the stations to submit them. This is due to the legal chaos created by OFPS, when 

that organization adopted a number of legal acts regulating the same matter in different ways 

– the contents of the log and the form of submission. The founders of media, radio and TV 

stations, are thus led to a situation of absolute legal uncertainty. Namely, according to Article 

187, paragraph 5 of the Law on Copyright and Related Rights, the OFPS may pass its own 

general acts determining how and in what form the stations must submit a log of used 

phonograms. What happened is that OFPS has prescribed the different ways and the form in 

which the log of used phonograms may be submitted, in its two general acts – the Tariff of 

the fees charged by the OFPS to the users (published in the Official Gazette of the Republic of 

Serbia no. 94/2009) and the Rules on submitting used phonograms‟ log by broadcasters, 

(which was never published in the Official Gazette, but may be found at: 

http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fo

nograma_od_strane_emitera.pdf). That, in turn, has resulted in an arbitrary pressing of 

commercial offense charges against radio or TV stations for failure to procede under any of 

the said two acts. Moreover, both the Tariff and the Rules deviate from Article 187, paragraph 

2 of the Law on Copyright and Related Rights, by unlawfully broadening the requirements 

that the media must fulfill. Punishing legal persons, founders of media – radio and TV 

stations – and the responsible persons – the directors of such stations – for commercial 

offense, in a situation where there are no clear general acts determining in an unambiguous 

way the duties of the said stations, undoubtedly represents interference of the public 

authorities with freedom of expression guaranteed by the Constitution of the Republic of 

Serbia and Article 10 of the ratified European Convention on the Protection of Human Rights 

and Fundamental Freedoms. 

 

http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fonograma_od_strane_emitera.pdf
http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fonograma_od_strane_emitera.pdf


 11 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS 

 

1. Public Information Law  

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law has also partly been elaborated on 

in the section about freedom of expression. 

 

1.2. In an interview for the daily “Danas” published on February 7, the Public Prosecutor 

Zagorka Dolovac spoke, among other things, about the assassination of the journalist of the 

“Duga” weekly Radislava Dada Vujasinovic, as well as about the investigation of the fraud in 

the “Kolubara” mining basin – both cases were the topic of TVB92‟s investigative program 

“Insider”. Zagorka Dolovac said that the death of Dada Vujasinovic, formerly qualified as a 

suicide, has been qualified as a murder in the renewed investigation. “All experts involved in 

that case have been interviewed. New and old witnesses are being interrogated and re-

interrogated. All of them are expected to help shedding light on the circumstances of 

Vujasinovic‟s assassination. It is not suitable for me to speculate whether there are clues 

pointing to the conclusion that she was killed by the state security service. However, in view 

of the manner in which the inquest was conducted in the Curuvija case, one may see that 

similar omissions were made in cases of Dada and Curuvija”, Zagorka Dolovac said. 

 

According to the Public Information Law, it is forbidden to put any kind of physical or other 

pressure on public media and its staff so as to obstruct their work. The fact that the murder of 

journalist Dada Vujasinovic, as well as the assassinations of Slavko Curuvija and Milan 

Pantic, remain unsolved – in Vujasinovic‟s case for almost 16 years – is seriously 

undermining the confidence of the media in the institutions and the constitutional and legal 

guarantees concerning freedom of speech. Although in the above-mentioned cases the 

judiciary is not proceeding according to the Public Information Law, but according to 

criminal legislation, the feet dragging in the investigations indirectly affects freedom of 

expression in Serbia and the enforcement of the Public Information Law, by increasing the 

feeling of insecurity among journalists and fueling self-censorship in the media sector. 

 

2. Broadcasting Law 

 

2.1. On February 18, 2011, the Council of the Republic Broadcasting Agency held an 

extraordinary session in the attendance of the representatives of two national televisions – 

Pink and Happy. The urgency of the meeting was explained by the escalation of verbal and 



 12 

physical violence in reality programs aired by the said two stations. The Council went on 

ordering the said stations to remove from their reality programs everything that was violating 

the Broadcasting Law and the Broadcasters‟ Code of Conduct. The Council also prohibited 

further broadcasting of programs, the contents of which were threatening the physical, 

mental and moral development of minors and human dignity. An emphasis was put on 

programs justifying and inciting violence; the Council requested that the participants of 

reality programs be banned from consuming alcohol and tobacco, that entire sentences 

containing foul language and insults be covered by a sound signal in the rebroadcast 

episodes, as well as that the programs be accompanied by a warning in the form a crawl every 

five minutes saying that these programs might be unsuitable for children and youth. The 

Council also decided to initiate misdemeanor proceedings against TV Pink, but reminded that 

the proceedings initiated in 2009 against Pink, also over the content of a then reality 

program, were still not finished. In the press release issued after the meeting, the RBA 

Council reiterated it would ask the Ministry of Culture to send as soon as possible the Draft 

Amendments to the Broadcasting Law to the Parliament for approval in urgent proceedings. 

These amendments, as it is the case in some countries in the region, would enable the RBA 

Council to pronounce direct financial sanctions for violations of the Broadcasting Law, the 

enforcement of which is within the competence of the Council. The RBA Coucil would also be 

authorized to order a temporary or permanent ban of a particular television program. 

 

Only one week after the extraordinary session of the RBA Council on February 18, the 

situation in the reality show “Dvor” (the Castle) on Pink Television escalated further. In the 

night between February 24 and 25, one of the participants in the program, singer Maja 

Nikolic, was evicted from the show over antisemitic declarations made during a live 

transmission. Another participant of the program, singer Milos Bojanic, who supported Maja 

Nikolic over her antisemitic declarations, also left the show. The RBA reacted with a request 

for sanctioning hate speech. Israeli Ambassador in Serbia Arthur Cole said he was appalled 

by the antisemitic content aired in the reality program “Dvor” on Pink, the Israeli embassy in 

Belgrade said in press release. “We have been able to see as of late a rise of antisemitic 

incidents in Serbia, the last of which is the most evident one. This is a cause for concern and 

requires the full attention of the relevant state authorities”, Cole said. Pink Spokesperson 

Tanja Vojtehovski said that Maja Nikolic had been punished by disqualification for verbal 

violence and hate speech. “After the incident, our station publicly stated that it did not 

endorse the views expressed during the live transmission of the program by Maja Nikolic and 

Milos Bojanic, branding their declarations as an incident and hate speech and apologized to 

all those who might have been offended by these declarations”, Vojtehovski said. The Public 

Prosecutor has launched pre-criminal proceedings against Maja Nikolic and Milos Bojanic 

over hate speech in the reality program “Dvor”. The Jewish Community also announced it 



 13 

intended to press charges against Pink television. The RBA announced it would pass a 

binding order prohibiting the live transmission of reality programs. “It is a too risky 

television format. We had a situation we must all be ashamed of and we must react”, said 

Goran Karadzic, the Deputy Chairman of the RBA Council. 

 

Article 21 of the Broadcasting Law says that the RBA shall ensure that the broadcasters‟ 

programs do not contain information inciting to discrimination, hate or violence against 

persons or groups of persons over their political affiliation or race, religion, nation, ethnic 

group, gender or sexual orientation. Hate speech is also prohibited by Article 38 of the Public 

Information Law. In accordance with this provision,  it is prohibited to publicly release ideas, 

information and opinions inciting to discrimination, hate or violence against persons or 

groups of persons over their political affiliation or race, religion, nation, ethnic group, gender 

or sexual orientation, regardless of whether such public release represents a criminal offense. 

Where the broadcasters fail to adhere to the ban on hate speech, the RBA may pronounce the 

proper measures, irrespective of other legal possibilities at the disposal of the plaintiff. These 

measures, under the Article 17 of the Broadcasting Law, include a reminder, warning and a 

temporary or permanent revoking of the broadcasting license. In addition, the RBA may 

launch, before the competent court or other government authority, proceedings against the 

broadcaster or the responsible person thereof, if their actions, or failures to act, amount to a 

punishable offense under the law. The fact that, in the concrete case, due to its failure to 

timely issue a warning, the RBA placed itself in the position to be unable to pronounce an 

even tougher sanction – temporary revoking of license. Namely, under the Broadcasting Law, 

a broadcaster‟s license may be temporarily revoked only when the broadcaster continues to 

breach the law or its obligations in spite of the received warnings. The failure of the RBA to 

timely issue warnings creates the sense that the Agency does not have the adequate tools to 

enforce the hate speech ban in practice and protect the public from unacceptable content. 

Furthermore, RBA request, to be authorized to directly pronounce fines against broadcasters, 

fails to take into account the fact that temporary revoking of the broadcasting license 

ultimately results in financial losses of that broadcaster, since it would be prevented from 

generating income. On the other hand, the RBA has also failed in its regulatory work. Out of 

ten general binding orders adopted by the Agency, eight pertained to election reporting. It is 

particularly noteworthy to recall that back in 2007, the Council recommended the 

broadcasters to refrain from airing programs involving soothsayers, horoscope tellers and the 

like, because of possible manipulation of gullible viewers. At the same time, RBA 

recommendations and orders did not concern reality shows, which had caused the same 

amount of controversy in the public as soothsayers and horoscope tellers, if not more. As for 

the charges announced by the Public Prosecutor against Maja Nikolic and Milos Bojanic, 

these charges concern the criminal offense of inciting ethnic, racial and religious hatred and 



 14 

intolerance, provided for in the Criminal code of the Republic of Serbia and which is subject 

to a prison sentence ranging from six months to five years. 

 

2.2. After its meeting of January 31, the RBA Council released after a public call for 

nominating candidates for nine members of the Managing Board of the Public Service 

Broadcasting Institution of Serbia and six members of the Managing Board of the Public 

Service Broadcasting Institution of Vojvodina. 

 

According to the Broadcasting Law, the Managing Board is a managing body of the Public 

Service Broadcasting Institution of Serbia. It enacts the Statute of the Agency with the RBA‟s 

consent and adopts plans and reports about the activities and commercial transactions of the 

Public Service Broadcasting Institution of Serbia, as well as periodic and annual statements 

of accounts, about which it must inform the public, the RBA and the Parliament. The 

Managing Board also appoints and removes the General Manager of the Public Service 

Broadcasting Institution of Serbia, the managers of radio and television and the editors-in-

chief, at the proposal of the General Manager; approves the general act of the General 

Manager about job systematization and tasks in the Public Service Broadcasting Institution 

of Serbia, adopts investment plans, reviews the recommendations of the Programming 

Committee and performs other tasks laid down by law and the Statute. The Managing Board 

has nine members appointed and removed by the RBA, from the ranks of journalists and 

reknown media, management, law and finance experts, as well as other reputable persons. 

The following persons may not be members of the Managing Board: members of parliament, 

members of the provincial parliament, members of the RBA Councils, members of the 

Government, namely employees of the executive branch of the Autonomous Province, or 

appointed or designated persons in the Government, employees of the executive branch of 

the Autonomous Province or republic or provincial bodies, as well as the officials of political 

parties. The term of office of the members of the Managing Board shall be five years and a 

person may be appointed to the membership of the Managing Board not more than two 

consecutive times. The current Managing Board was constituted on April 19, 2006 and hence 

its term of office is about to expire. The same rules apply to members of the Managing Board 

of the Public Service Broadcasting Institution of Vojvodina, the difference being that 

members of that body may only be persons living and working in the Authonomous Province 

of Vojvodina. The reason for the public call for proposing candidates being called only for six 

members of the Managing Board of the Public Service Broadcasting Institution of Vojvodina 

is the fact that the remaining three members of the Managing Board were appointed in early 

2009 after the resignation of three out of nine members of that body in December 2009. 

 



 15 

3. Law on Local Self-Government 

 

In its edition on January 9, 2011, “Vecernji Novosti” reported that media associations had 

recommended that the resources earmarked for information be allocated in a transparent 

manner, on the basis of a public competition and under equal conditions for all. ANEM, IJAS 

(NUNS) and Local Press requested from the Ministry of Culture and Ministry for Public 

Administration and Local Self-Government to use their competences laid down in the Law on 

Ministries and send a recommendation to local self-government units as to the manner of 

realizing their competences laid down in Article 20, paragraph 1, subparagraph 34 of the Law 

on Local Self-Government. The said provision stipulates that the municipalities shall take 

care about public information of local relevance and ensure the conditions for public 

information in the Serbian language and the languages of ethnic minorities used on the 

territory of the municipality. 

 

ANEM, NUNS and Local Press have insisted on equalizing the position of public and private 

media in applying for these funds, as well as on keeping the same level of funds allocated to 

municipalities for public information, namely keeping these funds at the level that existed 

prior to the privatization of public local news companies, if the privatization has already been 

carried out in the given municipality. NUNS, ANEM and Local Press have also insisted that 

the funds be allocated transparently, on public competitions for the co-financing of media 

projects, under equal and non-discriminatory conditions, as well as that the said public 

competitions be called in regular and predetermined time intervals. One of the requests of 

the above-mentioned associations also was that the right to participate in public competitions 

is restricted exclusively to the founders of media that possess broadcasting licenses for the 

territory of the local self-government in question, namely licenses for distribution on the 

territory of the local self-government for print media. Independent production companies, 

according to this request, would be eligible to apply, provided that they present a valid 

contract guaranteeing the broadcasting/release of the content in question. These media 

associations also requested that the main criteria for selecting projects on public 

competitions should be: the relevance of the project for realizing the right to public 

information about matters of local and regional importance; the project‟s contribution to the 

diversity of media content and pluralism of ideas and values at the local and regional level; a 

valid explanation of the project, adequate budget specification adjusted and explained 

relative to the planned project activities, as well as the sustainability of the project. According 

to the same request, any additional criteria for selection shall be agreed upon through 

consultations with journalist and media associations. Furthermore, the above mentioned 

media associations insisted on the formation of independent commissions that would select 

the projects, whose work would have to be transparent and which would consist of the 



 16 

competent representatives of the public, professional associations and the non-governmental 

sector. Membership to these commissions would be barred for members of parliament, 

councilors, appointed and designated persons in the Government, executive branch of 

provinces and local self-government units, but also for persons appointed to managing 

positions in public companies and institutions, as well as for political party officials. By the 

time when this Report was finalized, the Ministries did not send such recommendation to 

local self-government units. According to what the authors of this Report have learned, the 

main stumbling block is the insisting of ANEM, NUNS and Local Press on the independence 

of the commissions, whereas the ministries believe that the commissions should include 

representatives of municipal authorities. In the meantime, according to media reports, in 

municipalities throughout Serbia, the funds for the above mentioned purpose are still being 

allocated in a non-transparent manner: state-owned media and those close to local 

authorities are being treated more favorably than, respectively, private media and those that 

criticize the aforementioned authorities. 

 

 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS 

 

In the period covered by this Report, the Parliament of the Republic of Serbia did not debate 

any legislation of particular relevance for the media sector. 

 

 

IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 

AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION 

OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA) 

 

The Republic Broadcasting Agency has called another public competition for the issuance of 

20 licenses for the broadcasting of radio program with local coverage on the territory of the 

municipalities of Blace, Bosilegrad, Crna Trava, Dimitrovgrad, Lebane (two licenses), Nis, 

Trgoviste, Sjenica, Boljevac, Golubac, Negotin, Razanj, Arilje, Krupanj, Mokra gora (three 



 17 

licenses), Banja Koviljaca and Kovin. The last day for submitting applications was March 2, 

2011.  

 

Under Article 49, paragraph 2 of the Broadcasting Law, the public competition for the 

issuance of broadcasting licenses shall be called when, according to the Radio Frequencies 

Allocation Plan, the possibility exists for the issuance of new broadcasting licenses. In our 

previous reports, we repeatedly emphasized that such concept was unsustainable. Namely, in 

the process of passing the Serbian Media Strategy, one of the rare opinions that have never 

been contested is the acknowledgment that the number of broadcast media in Serbia is 

economically unsustainable. Calling new public competitions and the issuance of new 

licenses, in the midst of the economic crisis, in the situation where the media market remains 

unregulated and in which the applicants tend to be economically unsustainable, is worsening 

the position of the media in Serbia. By doing so, the RBA is observing its legal obligation, 

which, in turn, is not conducive to reasonable use of the radio frequency spectrum or the 

development of broadcasting in Serbia. On the contrary, such actions will lead to further 

deterioration of the overall media situation. 

 

2.  REPUBLIC AGENCY FOR ELECTRONIC COMMUNICATIONS (RATEL) 

 

The Republic Agency for Electronic Communications posted on its website on February 9, 

2011 a notice about the deadlines for the submission of technical documentation and 

issuance of individual licenses for the use of radio stations‟ radio frequencies for broadcasters 

that have been issued by the RBA licenses for broadcasting television and radio program for 

local areas. 

 

In the concrete case, 18 licenses are issued – 17 for local radio stations and one for a local 

television station – issued by the RBA on the basis of a public competition from 2010. After 

the expiry of the deadlines for complaints, namely after the RBA Council delivered its 

decisions about the complaints that were submitted on time, the Council forwarded its 

decisions to RATEL for further consideration. RATEL issued a notice inviting the applicants 

to furnish, within 30 days (until March 10, 2011), technical and other documentation 

required by the Rules on the Issuance of Licenses for Radio Stations and the data and 

documentation to be submitted along with the application for the issuance of a radio station 

license. In further proceedings, in accordance with the Law on Electronic Communications 

and the Broadcasting Law, under the conditions prescribed by the Law on Electronic 

Communications and regulations governing this field, RATEL will issue licenses for 



 18 

transmitters, which are an integral part of the broadcasting license. The said procedure is 

regulated in detail by the Protocol on Cooperation between the RBA and RATEL. 

 

STATE AUTHORITIES  

 

3.  THE PARLIAMENT OF THE REPUBLIC OF SERBIA 

 

3.1. As we have already explained, the Parliament of the Republic of Serbia did not discuss 

in January and February 2011 any legislation of particular relevance for the media sector. 

 

3.2. In mid-January 2011, the Parliament issued a call for applications for the radio and 

television live coverage of parliamentary sessions. The state budget has earmarked 80 million 

dinars for this purpose. The media have speculated that RTS or B92 might be interested in 

these transmissions. The General Manager of RTS Aleksandar Tijanic said, however, that his 

station would not enter into new agreements with the Parliament, until the latter repaid the 

debt due under previous agreements, estimated by Tijanic at 3.3 million Euros. Tijanic has 

included in that amount the losses RTS has incurred due to the transmissions of 

parliamentary sessions in the past. B92, which was interested in transmitting parliamentary 

sessions, but on its cable channel, was unhappy with the conditions of the tender, which were 

not platform-neutral and required terrestrial transmission only. The deadline for the 

applications expired on March 14. We hereby remind that until now, the parliamentary 

sessions have been, although reluctantly, transmitted by RTS. On September 24, 2007, the 

RBA passed a binding order, obliging RTS to transmit all sessions in the two regular annual 

sittings of the Parliament. After less than a month, under pressure from the public, which 

believed that mandatory transmissions of parliamentary sessions represented a violation of 

the public service broadcaster‟s independence, the RBA replaced its binding order with a 

recommendation with the same content. RTS has adhered to this recommendation, but 

insisted it should be paid for live coverage of parliamentary sessions. 

 

4.  THE MINISTRY OF CULTURE 

 

4.1. In early February 2011, the Ministry of Culture called five competitions for the co-

financing of projects and programs from the field of public information; for the co-financing 

of projects and programs from the field of public information on minority languages; for the 

co-financing of projects and programs in the area of information for disabled persons; for the 

co-financing of projects and programs in the area of information for Serbs living in countries 



 19 

of the region; as well as for the co-financing of projects and programs of broadcast public 

media in Kosovo and Metohija. The budget of the Republic of Serbia has earmarked a total of 

96 million dinars for the aforementioned five competitions. 

 

4.2. In spite of the assurance given by the then Minister Nebojsa Bradic – made on 

December 29, 2010 at the meeting in the Ministry of Culture, attended by the representatives 

of journalists‟ associations, media associations, the Council of Europe Belgrade Office, the EU 

Delegation and the OSCE Mission to Serbia – that the Draft Media Strategy would be 

proposed by February 20, 2011, this had not happened by the time this Report was 

concluded. Several meetings were held in February between the representatives of 

journalists‟ and media associations with the State Secretary in the Ministry of Culture 

Snezana Stojanovic Plavsic and Minister Bradic. These meetings discussed how to include the 

representatives of journalists‟ and media associations and independent experts in the process 

of drafting the Draft of the Media Strategy. To this day, however, there is no definitive 

agreement on that subject. 

 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND 

RELATED RIGHTS 

 

In the period covered by this Report, no positive breakthrough was achieved concerning the 

disagreements in the relations between the organizations for the collective protection of 

copyright and related rights and broadcast media in Serbia. Despite the fact that the 

Government appointed the President and the members of the Commission for Copyright and 

Related Rights on December 9, 2010, it is yet to furnish a request for opinion about the tariffs 

proposals of the collective organizations to the representative association of broadcasters, as 

required by the Law on Copyright and Related Rights. This omission has further postponed 

the beginning of the enforcement of the Law, adopted back in early 2009. 

 

In the meantime, the Organization of Phonogram Producers, OFPS and the Organization of 

Musical Authors of Serbia, SOKOJ, have pressed dozens of charges against media. We have 

written about one of these cases in this Report. Our impression is that these charges are 

utterly arbitrary and without valid foundation. OFPS has filed more than a hundred charges 

against stations throughout Serbia and their directors, by sending petitions to the RBA. The 

RBA declared itself incompetent for deciding about such petitions and forwarded them to 

public prosecutors. Public prosecutors are now initiating commercial infraction proceedings, 

involving fines ranging from 100.000 to 3.000.000 dinars. In its petitions, OFPS claimed 

that the broadcasters were not sending the log of used phonograms in the required OFPS 



 20 

format posted on its website. At the same time, the submission of the log of used phonograms 

is also regulated by the Tariff, which was also adopted by the OFPS managing board. This 

tariff is still valid and represents the only act that has been actually published in the Official 

Gazette. It stipulates that the submission of the log of used phonograms in the required OFPS 

format is merely one of several alternative forms in which these lists may be submitted, but 

not the only one. In the example described in this Report, the Commercial Court in Leskovac, 

acting as a first-instance court, did not accept this rationale. The media appealed with the 

Commercial Appellate Court, whose decision is pending. One of the more drastic example of 

arbitrary and unfounded proceedings concerns an ANEM member station in Nis, which has 

been sued by OFPS for 4% of its total revenues for 2008, although the tariff, on which OFPS‟ 

claim is founded, has ceased to be valid in May 2008, when it was replaced by a new tariff, 

under which the highest fee amounted to 3% of total revenues. In relation to that particular 

case, ANEM requested from the Intellectual Property Office, as the authority in charge of 

overseeing the work of collective organizations, and from the RBA, as its sector regulator, to 

take urgent measures to protect Serbian media from the arbitrariness of collective 

organizations. 

 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

On February 18, 2011, the then Ministry of Telecommunications and Information Society 

adopted Rule Book on switchover from analogue to digital broadcasting of radio and TV 

programs and access to multiplex, which was published in the Official Gazette of the Republic 

of Serbia no. 12/11 on February 25, 2011. The Ministry‟s press release said that the Rule Book 

was an important step in the process of digitalization of television program in Serbia and that 

its goal was to establish technical standars and ensure the necessary conditions for a 

successful digital switchover, in accordance with the Digital Switchover Strategy in Serbia, 

the recommendations of the European Union, practice of neighboring countries and the Law 

on Ratification of the Final Acts of the Regional Conference on Radio Communications (RRC-

06). 

 

We remind, however, that the adoption of the said Rule Book with the Action Plan 

accompanying the Digitalization Strategy, was planned for the second quarter of 2010, which 

means that the Rule Book is at least nine months late. Moreover, the Action Plan was 

expected to define the rights and obligations of commercial broadcasters in the digital 

switchover process, with full respect for the rights enjoyed by those broadcasters under the 

licenses whose term exceeds the deadline for the switchoff of analog signal. Instead, the sole 



 21 

innovation that the Rule Book has brought is the allocation of channels by allocation zones 

for the first and second multiplex in the scope of the network for the allocation, broadcasting 

and multiplexing of digital television program. Everything else was already presented in the 

Digitalization Strategy, whereas even the guaranteed throughput inside the multiplex per 

television channel was reduced to at least 3 Mb/s to 2 Mb/s. The good thing is that provision, 

stipulating that the conditions and the procedure for the issuance of broadcasting licenses 

will be determined after the switchover to digital terrestrial broadcasting by RATEL, in 

cooperation with the Ministry and the authority in charge of broadcasting, has been deleted 

from the Draft Rules. Such provision was unnaceptable, since the conditions and the 

procedure for the issuance of broadcasting licenses are issues regulated by the Broadcasting 

Law, which expressly provides that the broadcasting licenses will be issued by the RBA under 

the procedure provided for by the Broadcasting Law and not under any other act passed by 

RATEL. Another good development is the removal of an article establishing the obligation of 

all broadcasters to take part in the promotion of the digital switchover not only free of charge, 

but also without any clear limit as to the extent of that obligation. The matter of defining the 

essential rights and obligations of commercial broadcasters in the digital switchover process 

remains unsolved. In the opinion of the authors of this Report, it should be dealt with 

through consultations between the holders of the license and the RBA, with an active 

participation of RATEL and the Ministry of Telecommunications and Information Society. 

These consultations would concern the extension of the validity of the existing broadcasting 

licenses, pursuant to Article 59, paragraph 3 of the current Broadcasting Law, rather than 

changing the conditions of the license – which is a possibility unknown to the Broadcasting 

Law – namely negotiations with the license holders about the introdution, for all 

stakeholders acceptable regulatory obligations, as a precondition for the extension of the 

current licenses validity. At that, the regulatory obligations might be introduced in the form 

of binding or general binding orders under the Broadcasting Law. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

No breakthroughs were observed as to the privatization of media in the period covered by 

this Report. However, the media have reported about the problems faced by an ANEM 

member station, Radio Sombor. That station‟s Internet and phone connections were switched 

off due to unpaid bills and its employees have not been paid for more than a year. On 

February 25, electricity was also cut off and the station‟s program came to a halt. We remind 

that, after having annulled the privatization of Radio Sombor, the state took over the station 

through a representative appointed by the Privatization Agency. After three years state 



 22 

management, the debts of the station now exceed four times its assets and the last appointed 

Director resigned after only one month on her post. The agony of Radio Sombor has only 

confirmed the absence of any state concept or plan in the media sector, particularly relative 

to sustainable models of withdrawal of the state from media ownership. 

 

 

VII CONCLUSION 

 

The beginning of the year was marked by the resurgence of hate speech on the Serbian media 

scene. It remains to be seen if the reaction of the state and the general public has been 

sufficient for suppressing such incidents and free the media scene for communication rife 

with hate, stereotypes and prejudice. Moreover, the concern that such incidents are 

threatening to escalate beyond verbal violence is further evidenced by the increasing number 

of journalists, editors and civil society representatives – like in the case of Aida Corovic – 

who were put under police protection because of the Ministry of Interior‟s belief that their 

security was threatened over their activities and positions voiced in the media. At the same 

time, the processes that should result, at least on the mid-term, in finding sustainable 

solutions of the problems faced by Serbian media, remain halted, without any breakthrough 

in sight. The government remains deaf to proposals and requests coming from the media 

sector, as evidenced by the unwillingness of the Ministry of Culture and Local Self-

Government to instruct the municipalities – at least in the form of a binding order – to 

entrust the allocation of the funds for the co-financing of media projects to genuinely 

independent commissions. The already difficult situation is further marred by rows in the 

ruling coalition and the long-awaited government reshuffle that took place in March, due to 

which media and journalists‟ associations were left without an interlocutor on the side of the 

state. 

 


